آژانس مسافرتي آسمان آبي

خريد تور مسافرتي، بليط هواپيما و رزرو هتل از آژانس مسافرتي

حقايقي در مورد درياي خزر

درياي خزر (Caspian Sea) بزرگ‌ترين درياچه در جهان مي باشد و از شگفتي هاي موجود در خاورميانه مي باشد. درياي خزر به هيچ يك از درياهاي آزاد راه ندارد و از راه كانال به درياي سياه وصل مي شود. اين دريا در قسمت شمالي كشور ايران قرار دارد و از شمال به كشور روسيه و همچنين از غرب به اين كشور و جمهوري آذربايجان و نيز از سمت شرق به تركمنستان و قزاقستان محدود مي شود. براي اطلاعات بيشتر آژانس آرزوي آسمان آبي را دنبال كنيد.

دريا-خزر-ايران-كاسپين

مساحت درياي خزر حدود ششصد هزار سيصد و هشتاد و چهار كيلومترمربع مي باشد و طول آن نزديك به هزار و دويست تا هزار و دويست و هشتاد كيلومتر است. گودترين نقطه اين دريا در نزديكي ساحل هاي كشورمان است كه عمقي برابر 980 متر را شامل مي شود. صيدي كه از آبهاي درياي خزر در طي سال گرفته مي شود حدوداً ششصد هزار تن است كه در اقتصاد منطقه نقش بسيار مهمي را دارد.

در زمان هاي گذشته درياي خزر قسمتي از درياي تتيس بوده كه متصل كننده اقيانوس آرام به اطلس بوده است كه اين راه به مرور از شصت ميليون سال پيش تاكنون كم شده است. در منابع كهن براي درياي خزر از نام طبرستان استفاده مي شده است و طبق تحقيقات و سندهاي تاريخ شناسان روسي در قرن دوازدهم بين ايرانيان نيز به همين نام شهور بوده است اما به شكل رسمي از سال 1381 شمسي در مكاتبات ايراني از اين دريا با نام درياي خزر و در مكاتبات انگليسي به درياي كاسپين استفاده مي شود. در كتاب مفقوده خوتاي نامگ كه از قديمي ترين آثار مكتوبي موجود است به نوان درياي گيلان در آن نام برده شده است.

در تعدادي از نوشته هاي قديم آمده كه خزرها قومي بودند كه چندين بار قصد تجاوز به مرزهاي كشور ايران را داشته اند و هر بار پادشاهان ساساني آنها را مقلوب مي كردند.

درياخزر-ايران

در درياي خزر بيشتر از چهارصد نوع ماهي وجود دارند و جالب است بدانيد كه اكثر ماهي هاي خاوياري صيد شده مختص اين دريا مي باشد كه بيشترين درصد آن هم از سمت ايران مي باشد. در اين دريا خبري از كوسه نيست از آنجايي كه كوسه ها در آب درياي شور هستند، آب اين دريا نيمه شور است. درياي خزر در رتبه سوم ذخيره هاي نفتي و گاز موجود در ساحل و زير بستر بعد از خليج و فارس و سيبري را دارد و آب آن نسبت به درياهاي آزاد 26 الي 28 متر پايين تر است. پيش از سال 1998 ميلادي كشورهاي قزاقستان و آذربايجان هيچگونه سهمي از درياي خزر نداشتند اما در اين كشور قزاقستان 27 درصد و آذربايجان 18 درصد از سهم آن را گرفتند. طبق آمار بدست آمده در سال 2012 ميلادي جمهوري آذربايجان در روز 890 بشكه نفت و كشور روسيه 6000 بشكه، قزاقستان 3000 بشكه از اين دريا خارج مي كنند اين درحالي‌ مي باشد سهم ايران از استخراج صفر است. 


برچسب: ايران، درياي خزر، حقايقي در مورد درياي خزر، اخبار گردشگري، آژانس مسافرتي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۱۱:۱۱:۳۱ توسط:پيام آوران پارسيان موضوع:

چت باکس


صفحات وبلاگ

[ ]

RSS

POWERED BY
sitearia.ir

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی